مسئولیت اجتماعی فولکس واگن

مرداد ۱, ۱۳۹۷ ۲:۴۷ ب.ظ

توسعه پایدار مستلزم هماهنگی بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و محیط زیست است. در این راستا شرکت فولکس واگن تمامی تلاش خود را به کار بسته تا نتیجه اقداماتی که در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی انجام می‌دهد کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کرده و بیشترین حفاظت از منابع طبیعی را دربر داشته باشد.
بر این اساس روی مسائلی مانند کاهش تاثیر منفی بر محیط زیست به‌ویژه گیاهان، کاهش مصرف منابع آبی و انرژی تمرکز شده است. یکی از پروژه‌های جالب توجه گروه فولکس واگن، برنامه‌ی «رویای آبی (آبی فکر کنیم)» است که درصدد کاهش ۲۵ درصدی اثرات زیست محیطی تا پایان سال ۲۰۱۸ بوده و آن را در حوزه‌های مصرف انرژی، مصرف آب، انتشار دی‌اکسیدکربن، انتشار گازهای آلی فرار و مقدار ضایعات صنعتی دنبال می‌کند.
از دیگر سو، طبق برآوردهای فعلی، سال ۲۰۵۰، آخرین سال استخراج نفت خواهد بود. سپس تکنولوژی مورد نیاز برای استخراج نفت، بسیار پیچیده خواهد شد. این دلیلی قانع‌کننده است که از منابع با احتیاط بیشتر و کارآمدتر استفاده کنیم. وظیفه مهم در این راستا آموزش مردم و ایجاد آگاهی برای حفاظت از منابع است تا بار بر روی محیط زیست به طور مداوم در یک نرخ ثابت کاهش یابد. هدف اصلی، کاهش دمای جهانی بیش از ۲ درجه سانتیگراد است. برای رسیدن به این هدف، خروجی گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسیدکربن سئو دو باید محدود شود.
فولکس واگن در همراهی برای تحقق این مهم، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین را در دستور کار دارد. برخلاف وسایل نقلیه با موتورهای احتراق داخلی، وسایل نقلیه با موتورهای الکتریکی در طول عملیات، گازهای خروجی تولید نمی‌کنند. این ویژگی به تنهایی باعث می‌شود وسایل نقلیه الکتریکی سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته باشند. با این حال، انرژی الکتریکی نیز برای شارژ خودرو باید از منابع تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های بادی، خورشیدی، هیدروالکتریکی یا بیوگاز استفاده کند تا مثمرثمر باشد. در واقع استفاده ار برقی که توسط نیروگاه‌های حرارتی با سوخت فسیلی تولید می‌شوند، نمی‌توانند در کاهش تولید دی‌اکسیدکربن چندان موثر باشند لذا، استفاده از برق سبز تا سال ۲۰۳۰ قرار است در اروپا ۴۸ درصد افزایش یابد.
یک جنبه دیگر این خودروها، هزینه‌های کم انرژی برای ۱۰۰ کیلومتر سفر با یک درایو الکتریکی در مقایسه با یک خودرو متعارف است. هدایت و ترغیب مردم به جایگزین کردن خودروهای برقی به جای انواع متعارف نیز همانند تولید آنها دارای اهمیت است. فارغ از تبلیغات و توصیه‌های مداوم، شارژرهای عمومی خودروهای الکتریکی، نقش پررنگی در این زمینه ایفا می‌کنند. گروه فولکس واگن در هشتادمین سالگرد تاسیس در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸، تعداد ۱۲ شارژر در شهر ولسفبورگ نصب کرد تا نشان دهد چقدر حمل‌ونقل الکتریکی برایش اهمیت دارد. همچنین تا سال ۲۰۳۰ قرار است ۳ میلیون دستگاه خودروی برقی به بازار عرضه کند.
این دست اقدامات تنها به خودروهای برقی محدود نیست، موتورهای اوو که در خودروهای متعارف گروه فولکس واگن استفاده می‌شوند نیز با مصرف سوخت کمتر، هم آلایندگی کمتری تولید و هم منابع نفتی را بهینه مصرف می‌کنند. البته فولکس واگن تمام تلاش خود را برای کاهش آلایندگی خودروهای متعارف بنزینی و دیزلی نیز به‌کار بسته است تا با مصرف سوخت کمتر و عملکرد بهینه‌تر در نهایت آلایندگی کمتری داشته باشند. موتورهای اوو ضمن حداکثر گشتاور و عملکرد سریع‌تر، آلایندگی کمی دارند.
گروه فولکس واگن همچنین در زمینه تغییر نگرش برای حفظ محیط زیست و بهبود شیوه زندگی، آموزش دانش، بهداشت و کودکان پروژه‌های متنوعی را طراحی و به مرحله اجرا رسانده است. این گروه تنها در سال گذشته ۴۳۴ پروژه در زمینه مسئولیت اجتماعی پیاده‌سازی کرد که ۱۳۳ مورد از اینها مربوط به برند فولکس واگن بوده است. این پروژه‌ها باتوجه به محل اجرا، بومی‌سازی شده‌اند. به‌طور مثال بیشتر پروژه‌ها در خاورمیانه به حفاظت از محیط زیست و آموزش مرتبط هستند. البته این برند تنها به فرهنگ‌سازی بسنده نکرده و وارد فاز عملیاتی نیز شده است. به طور مثال گلف الکتریکی ۱۴/۱ مترمکعب آب کمتری نسبت به سال ۲۰۱۰ مصرف می‌کند که ۵/۲۷ درصد صرفه‌جویی سالانه را در پی دارد.
با پروژه «آبی فکر کنیم»، فولکس واگن اولین برنامه زیست محیطی در زمینه تولید خودرو را راه‌اندازی کرد. پس از آن، توسط این گروه منابع به طور موثرتری مورد استفاده قرار گرفته و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به طور سالیانه در سراسر جهان کاهش یافته است. با در نظر گرفتن میانگین پنج شاخص زیست محیطی توافق شده برای نام تجاری فولکس واگن، اثرات زیست محیطی به میزان ۲۵٫۳ درصد کاهش یافته است؛ مصرف انرژی ۲۴٫۷ درصد، انتشار گازهای گلخانه‌ای ۲۹٫۱ درصد، تولید زباله ۴۶٫۵ درصد، مصرف آب ۱۸٫۲ درصد و انتشار حلال در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به میزان ۸٫۲ درصد کاهش یافته‌اند. این ارقام برای هر خودرو یا مولفه تولیدی، تعیین می‌شود. این برنامه چندین جایزه بین‌المللی را دریافت کرد. برنامه‌های توسعه پایدار فولکس واگن به عنوان بزرگترین گروه خودروسازی بی‌شک قابل لمس و موثر خواهند بود با این وجود لازم است تمامی افراد نیز خود را مسئول دانسته و در این راستا با فولکس واگن همراه و همگام شوند.

۲۰۱۸ تداوم رشد فروش جهانی، دستاورد فولکس واگن در نیمه اول

برچسب ها : , , ,

دسته بندی :